Kaip atsikratyti aukos mentaliteto: 7 naudingi patarimai

KAIP ATSIKRATYTI AUKOS MENTALITETO psichologas internetu

„Savęs gailėjimasis yra žalingiausias iš visų nefarmacinių vaistų; tai sukelia priklausomybę, teikia momentinį malonumą ir atskiria auką nuo realybės“.

Viena didžiausių daugelio žmonių problemų yra ta, kad jie pradeda galvoti apie save kaip apie auką, kuri praktiškai beveik negeba kontroliuoti savo gyvenimo.

Tokioje padėtyje gailite savęs, atrodo, kad pasaulis nusiteikęs prieš jus, ir paprasčiausiai užstringate. Praktiškai nesiimate jokių veiksmų ir paskęstate liūdesio ir savigailos priepuoliuose.

Taigi, kaip atsikratyti šio mąstymo? Šiame straipsnyje norėčiau pasidalinti keletu patarimų, kurie man padėjo.

  1. Žinokite aukos mentaliteto privalumus.

Aukos mentalitetas turi keletą privalumų:

  • Dėmesys ir palaikymas. Visada galite sulaukti šilto palaikymo iš kitų žmonių, nes jie jumis rūpinasi ir stengiasi jums padėti. Kita vertus, tai gali trukti neilgai, nes žmonės greitai pavargs.
  • Nereikia rizikuoti. Kai jautiesi auka, dažniausiai nesiimi jokių veiksmų, taigi nereikia rizikuoti, kad patirsi nesėkmę ar būsi atstumtas.
  • Nereikia prisiimti sunkių pareigų. Prisiimti atsakomybę už savo gyvenimą gali būti sunkus darbas, jūs turite priimti svarbius sprendimus, o kartais tai tiesiog per sunku. Gali pasirodyti, kad kur kas lengvesnis pasirinkimas neprisiimti per daug asmeninės atsakomybės.
  • Tai leidžia jums jaustis gerai. Kai jautiesi auka ir manai, jog visi kiti klysta ir tik tu esi teisus, tai gali sukelti malonius jausmus.

Mano patirtis rodo, kad vien tik žinant privalumus, kuriuos suteikia aukos mąstysena, lengviau jai pasakyti „ne“ ir pasirinkti kitą kelią. Taip pat lengviau priimti racionalius sprendimus, ką toliau daryti. Taip, aš žinau, kad galiu išvengti rizikos ir sunkaus darbo imdamasis veiksmų, jausdamasis auka. Bet aš taip pat žinau, kad galiu pasiekti dar daugiau teigiamų rezultatų, jei eisiu kitu keliu, jei pasirinksiu rizikuoti ir pradėti judėti į priekį.

  1. Stenkitės nebūti auka.

Norėdami atsikratyti aukos mentaliteto, turite atsisakyti anksčiau minėtų privalumų. Taip pat galite patirti savotišką tuštumą viduje, kai atsisakysite aukos mąstymo. Galbūt kiekvieną savaitę praleidote valandų valandas galvodami ir kalbėdami apie tai, kad gyvenimas su jumis nesąžiningas, kaip žmonės jus skriaudė ir kaip galėtumėte jiems atkeršyti ar juos nugalėti. Dabar jūs turite užpildyti savo gyvenimą nauja mąstysena, kuri jums gali atrodyti nepatogi, nes ji nėra tokia pažįstama kaip aukos mąstymas, juk taip galvojote daugybę metų.

  1. Imkitės atsakomybės už savo gyvenimą.

Kodėl žmonės dažnai turi savigarbos problemų? Sakyčiau, viena pagrindinių priežasčių – jie neprisiima atsakomybės už savo gyvenimą. Kažkas kitas yra kaltinamas dėl blogų dalykų, kurie vyksta, ir tokiu būdu yra sukuriamas aukos mentalitetas. Tai kenkia daugeliui gyvybiškai svarbių jūsų gyvenimo dalių, pavyzdžiui, santykiams, ambicijoms ir pasiekimams. Šis skausmas nesiliaus, kol nesusivoksite ir neprisiimsite atsakomybės už savo gyvenimą. Tikrai nėra jokios galimybės tai apeiti. Skirtumas tikrai akivaizdus. Tiesiog pabandykite tai. Jaučiatės daug geriau, net jei tik vienai dienai prisiimate asmeninę atsakomybę už savo gyvenimą. Tai tinkamas būdas nustoti kliautis išoriniu patvirtinimu, pavyzdžiui, kitų žmonių pagyrimais, kad jaustumėtės gerai. Tokiu būdu jūs pradedate kurti vidinį stabilumą, imate jausti teigiamas emocijas, nesvarbu, ką kiti aplink jus esantys žmonės sako ar daro.

  1. Dėkingumas.

Kai jaučiu, kad atsiduriu aukos vaidmenyje, mėgstu užduoti sau šį klausimą:

  • Ar šioje planetoje dar yra yra kas nors, kuriam blogiau nei man?

Galbūt atsakymas nesukels teigiamų minčių, bet gana greitai išvaduos iš vaikiško požiūrio „koks vargšas, koks vargšelis aš esu…“ Suprantu, kad gyvenime turiu už daug ką būti dėkingas. Šis klausimas keičia mano požiūrį iš siauro, egocentriško į daug platesnį. Tai man padeda išsiaiškinti situaciją.

Kai persigalvoju, dažniausiai užduodu kitą klausimą, pavyzdžiui:

  • Kokia šioje situacijoje yra užslėpta galimybė?

Tai labai naudinga norint sutelkti dėmesį į tai, kaip išspręsti problemą arba gauti ką nors gero iš esamos situacijos. Užuot vėl ir vėl savęs klausinėję  „kodėl?“ ir  taip sutelkdami dėmesį į vis prastėjančią savijautą.

  1. Atleisk.

Lengva pasiklysti galvojant, kad atleidimas yra tiesiog kažkas, ką „privalai padaryti“. Tačiau praktikoje atleidimas gali būti labai naudingas.

Vieną geriausių priežasčių atleisti galima rasti šioje Katerin Ponder citatoje:

„Kai pykstate ant kito, jus su šiuo žmogumi ar būsena sieja emocinis ryšys, stipresnis už patį kiečiausią plieną. Atleidimas yra vienintelis būdas nutraukti šį ryšį ir būti laisvam“.

Kol kam nors neatleisite, esate susiję su tuo žmogumi. Jūsų mintys grįš prie žmogaus, kuris jus įskaudino, vėl ir vėl galvosite apie tai. Emocinis ryšys tarp jūsų yra labai stiprus ir sukelia daug kančių ne tik jums, bet ir šalia esantiems žmonėms.  Kai atleidžiate, jūs ne tik paleidžiate kitą žmogų. Jūs taip pat išsivaduojate iš visos šios agonijos.

  1. Nukreipkite dėmesį į išorę ir kam nors padėkite.

Ketvirto patarimo klausimai yra naudingi. Kitas klausimas, kurį aš užduodu, kai įsijaučiu į aukos mentalitetą, yra paprastas:

  • Kaip tai dabar galiu įvertinti?

Šio klausimo uždavimas ir perėjimas prie to, į ką sutelkiate dėmesį, tikrai padeda, net jei to daryti tikrai nesinori. Taigi aš suprantu, kaip galėčiau tai pradėti vertinti, kaip galėčiau kam nors padėti. Faktas, kad tai, kaip elgiatės ir galvojate apie kitus, turi labai didelę įtaką tam, kaip elgiatės su savimi ir galvojate apie save. Pavyzdžiui, daugiau teisiate žmones, vadinasi, esate linkęs labiau teisti ir save. Būkite malonesni kitiems žmonėms ir padėkite jiems, taip tapsite malonesni ir paslaugesni patys sau. Tai gali būti šiek tiek priešinga intuicijai, bet būtent tai ir buvo mano patirtis. Kuo labiau mylite kitus žmones, tuo labiau mylite save.

  1. Leiskite sau atsikvėpti.

Išsivaduoti iš aukos mentaliteto gali būti sudėtinga. Kartais jūs suklupsite. Viskas yra gerai. Viskas gerai. Ir būkite malonūs sau. Jei norite būti tobuli, vienas mažas paslydimas tampa didele problema ir vėl daugeliui dienų galite įstrigti toje pačioje nemalonioje vietoje. Daug naudingiau tiesiog pailsėti ir pasinaudoti anksčiau pateiktais patarimais, kad vėl pasinertumėte į teigiamą ir įgalinančią erdvę.

Psichologas internetu

Jei patiko turinys, pasidalink!

Mind Detox Akademija
ASmenines psichologo konsultacijos

Psichologas Psichologo Konsultacija Psichologija Psichologas Vilniuje Kas yra psichologas Psichologas, psichoterapeutas ar psichiatras – kada ir pas kurį kreiptis?